Així comença el llibre tercer de l’Ars
amatoria d' Ovidi, en el qual donarà els últims consells per ensenyar a
estimar a les dones.
En aquestes primeres pàgines Ovidi fa referència als exemples de totes les
dones que durant la història de la mitologia han estimat i han patit per amor.
Comença amb el poble de les amazones, aquelles dones que només tenien un
pit, l’ofici de les quals era la guerra. Ens parla també de la jove y bella
Hèlena, qui fou infeliç amb el seu vell marit, Menelau, fins que va trobar
Paris. També fa referència a Penélope, muller d’Ulisses a qui va esperar durant
vint anys i a Laodàmina, dona de Protesilau el qual va morir a la guerra de
Troia.
“Els homes són infidels sovint, les tendres dones no tant”-Diu Ovidi. I ens
recorda a Medea, abandonada per Jason i a Ariadna abandonada per Teseu a l’Illa
de Naxos. I a la reina Dido, enamorada del seu hoste, Enees, qui es va suïcidar
un cop ell va marxar.
I després d’aquest seguit d’exemples de la història, Ovidi, arriba a una conclusió, l’explicació de que les
dones hagin patit: “us diré el que us ha perdut: no sabeu estimar. Us ha faltat
art, l’amor perdura amb art”
I acte seguit entenem el motiu d’aquest
llibre: “la Citerea (Venus) em va manar que les instruís (...) Llavors em
digué: els teus dos llibres van convertir els homes en mestres, ara també has d’instruir
l’altre part amb els teus consells”
A partir d’aquí Ovidi es dedica a intruir les
dones en l’art d’estimar.
En primer lloc cal entendre la importància del tempus fugit i del carpe diem: “ja des d’ara recordeu-vos de la imminent vellesa, així
cap moment se us escaparà.”- diu Ovidi, perquè “el corrent que ja ha passat, no
torna enrere altre cop”. L’autor dona molta importància al fet d’aprofitar els
moments presents perquè considera que amb el temps la bellesa desapareixerà i
llavors no podran aprofitar la vida. Aconsella a les dones que no rebutgin cap
amant ara que poden i que mirin de no tenir molts fills ja que els parts són
una agressió per al cos.
Un cop arribats a quest punt Ovidi ha de donar
consells de bellesa que comprenguin el vestit, el pentinat, les ungles, el
riure, etc. Comença, doncs, pel cultiu personal.
Pintura del Fayum |
Fa referencia al passat de Roma, temps en els
quals el cultiu personal- i això en serveix per a entendre els canvis socials y
històrics- no era una preocupació. No obstant, “Ara Roma és d’or i posseeix les
més grans riqueses del món que ha dominat.” Ovidi diu que se’n alegra d’haver
nascut en la seva època la qual “s’adapta al meu caràcter” i aconsella a les
dones que no es carreguin de joies sumptuoses perquè “les riqueses amb que ens
voleu atreure, sovint ens espanten”
Pentinats romans |
I parla més endavant del vestit i els colors de
la roba de manera que aconsella que “els colors foscos van bé a les blanques de
pell” de fet, Briseida, l’esclava d’Aquiles vestia fosca. “En canvi el blanc, afavoreix
les morenes”
Tot seguit Ovidi parla del maquillatge i la
neteja personal. “ “no us faci vergonya pintar-vos els ulls amb una mica de
cendra o de safrà” i aconsella que es millor que l’estimat no trobi escampades
ni desendreçades les pintures ja que no cal que se sàpiga si es va maquillada o
no. Per que “hi ha moltes coses que és millor que els homes no sàpiguen, la
major part d’elles ens decebrien si no les ocultessis en la intimitat.”
I continua amb un llistat de consells referits
als peus i les mans, les dents, el riure i el plorar. A quests últims aspectes
fa referencia dient que “l’obertura de la boca sigui moderada” i que “apreneu a
plorar amb gracia”. De la mateixa manera que han d’aprendre a moure’s perquè “també
en el caminar hi ha una part d’encant”
Túnica |
I ens parla de les sirenes, essers mitològics que
atreien els mariners amb la seva veu, per fer entendre la importància de la veu
melodiosa de les noies. “que les noies aprenguin a cantar”. La música atrau. I
en general la cultura és important, perquè Ovidi creu que una dona instruïda crida
l’atenció. Una noia que llegeixi poesia i que sàpiga ballar “per tal que un cop
retirat el vi del banquet mogui els seus braços si se li demana”
I no només aconsella sobre la cultura, també
sobre el joc. Per a Ovidi “és lleig que una noia no sàpiga jugar. Jugant sovint
sorgeix l’amor”
La túnica de Neso, Juan Giménez Martín |
Després fa una distinció entre els amants joves
i els més vells i en la importància de saber actuar en una situació difícil com
el descobriment de l’amant d’un marit gelós: “que la dona casada temi el marit:
la vigilància de la dona cassada s’ha d’assegurar ” I Ovidi pot ensenyar a les
dones a mentir de manera que aprenguin a amagar les cartes sota la roba i el calçat
i a fingir que estimen el seu marit amb tècniques com: “que la dona miri
tendrament al jove, sospiri profundament i li pregunti per que ve tan tard; que
hi afegeixi llàgrimes...”
Explica la història de Céfal, qui va matar la
seva dona Pricris, per una confusió, pensant que tenia un amant.
I tot seguit dona algun consell sobre la forma
de menjar: “menja una mica menys del que puguis menjar”
I per acabar el llibre Ovidi ha d’aconsellar a
les dones “que cada una es conegui a si mateixa” i, “segons el cos que tingueu,
a agafeu determinades postures” de manera que cadascuna es senti còmoda com
millor pugui, amagant el rostre, mostrant-lo, d’esquena, etc...
I el més important per a Ovidi es “que no cessin
les paraules tendres ni els dolços murmuris” i que “els amors agradin a tots
dos per igual”
I finalment, un cop acabat el llibre s’acomiada
tot dient:” Tal com abans els joves, ara també les noies, les meves deixebles, que
escriguin en els seus trofeus: Nasó ha estat el meu mestre”
I amb això finalitza el llibre Ars amatoria, d’Ovidi el qual va ésser
molt criticat en aquella època ja que en ell, i concretament en aquesta tercera
part, Ovidi atorga una llibertat a la dona que en l’època d’August no era ni
permesa ni acceptada. A més, cal destacar la importancia del llibre per tal de poder conèixer algunes de les costums quotidianes que fan referència al cultiu personal con el maquillatge, la roba, els cabells...Ovidi, amb aquest tercer llibre obre una petita finestra al passat de manera que poguem entendre com era la vida en la seva època.
I per tal que nosaltres poguem gaudir aprenent algunes coses més: Maquillatge a Roma, Les dones romanes i la donna romana
Antoni Enrubia i Elena Escubós
2n Batxillerat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada